Mary-fonden


Foto: Louise Saxkjær

Kronprinsessan Mary deltog vid lanseringen av ett nytt insatsområde i Mary-fonden, "Voldsramte kvinder og børn".

 
Foto: Her og Nu


Foto: Steen Brogaard

Kronprinsessans tal:

"Som formand for Mary Fonden er det mig en glæde i dag at kunne byde velkommen til lanceringen af vores indsatsområde "Voldsramte kvinder og børn".

Jeg vil gerne starte med at takke Kvindehjemmet for muligheden for at afholde Mary Fondens lancering i Deres lokaler. Mange tak. Samtidig vil jeg også gerne takke vores ekspertpanel for Deres tilstedeværelse i dag - og for Deres store og dedikerede indsats i samarbejdet med Mary Fonden. Mange tak.

Jeg er glad for at se, at så mange er mødt op i dag, for det er Mary Fondens - og mit - store håb, at vi med dagen i dag sammen kan sætte fokus på vold i hjemmet. At vi sammen kan opfordre til debat i både de nære omgivelser og i samfundet som helhed. Og at vi fra i dag vil tale - og samtale - om den private vold som et fælles anliggende. Kun ved at tale og samtale om den - ved at fordømme handlingen og ikke personen - får vi sendt et klart signal til de voldsramte kvinder og børn om, at vi tager skarpt afstand fra volden - fra handlingen - og om at vi fokuserer på dem som mennesker og på deres situation. Vi ser, hører og anerkender dem.

Dagen i dag handler om at hjælpe. Den handler om Mary Fondens formål: At forebygge og afhjælpe social isolation. At fremme tolerance og forståelse for forskellighed. Og at skabe håb.

Samtidig handler den om Mary Fondens kerne og grundtanke: Alle har ret til at høre til. Alle har ret til et liv uden vold.

Jeg har tænkt lidt over de mulige spørgsmål, jeg kunne få i dag og vil gerne komme Dem lidt i forkøbet.

Et spørgsmål kunne være: Hvad driver Kronprinsessens arbejde mod vold i hjemmet?

... og til dét vil jeg svare, at det er Mary Fonden - med mig som formand - der med lanceringen af indsatsområdet "Voldsramte kvinder og børn" har taget et meget tabubelagt emne op.

Vi har identificeret, at der i Danmark er stort tabu om vold i hjemmet. Og det vil vi gerne være med til at ændre.

Vi har igangsat arbejdet med at skabe større forståelse for vold i hjemmet for at slå fast, at vold aldrig er acceptabel, og at vold aldrig kan retfærdiggøres.

Mary Fondens håb er at give de kvinder og børn, der til dagligt lever med den store, mørke hemmelighed, som vold i hjemmet er, en stemme. En mulighed for et liv uden vold og social isolation.

Ved at fortælle deres historie er det Mary Fondens håb at være katalysator til en debat, som vil skabe øget forståelse for denne udsatte gruppes situation.

Så min rolle i dag er - som jeg sagde i min indledning - direkte knyttet til Mary Fondens grundtanke: Alle har ret til at høre til.

Et andet spørgsmål til mig kunne være: Hvorfor netop "voldsramte kvinder og børn"?

... Til dét vil jeg sige, at Mary Fonden er stiftet med det formål at forebygge og afhjælpe social isolation. Voldsramte kvinder og børn er en meget isoleret gruppe på grund af den voldsspiral, de lever i. Samtidig er der, som jeg sagde før, så meget tabu og så stor berøringsangst associeret med denne gruppe mennesker - så meget vores øjne ser, men ikke vil se. I Mary Fonden har vi identificeret et behov og en mulighed for at hjælpe.

... Endelig kan jeg huske fra Mary Fondens lancering mod mobning, at mange spurgte ind til mine personlige erfaringer. Mange ønskede at vide, om jeg personligt var blevet mobbet. Eller om jeg personligt havde mobbet andre.

Hvis jeg skal overføre de spørgsmål til i dag så kan jeg sige, at mit personlige kendskab til voldsramte kvinder og børn stammer fra den viden, jeg har fået via mine protektioner i Danmark og udlandet - og fra mit arbejde som formand for Mary Fonden.

Dét, der rammer mig meget, er at se et menneske stå alene. Og som en direkte konsekvens af vold i hjemmet står kvinder og børn meget alene.

Over en given periode bliver den voldsramte kvinde mere og mere afskåret fra sine tidligere trygge rammer - fra al kontakt med sit netværk. Hun står alene og isoleret - men altid med håbet om, at nu skal det nok blive bedre. Der bliver ikke en næste gang. Før næste gang.

Også børnene står alene og isolerede. Angst præger deres hverdag og afholder dem fra at tage kammerater med hjem. Og fra at fortælle andre, hvordan deres liv reelt former sig.

Derfor er det Mary Fondens håb at være med til at give disse kvinder og børn en ny chance. At være med til at genetablere deres liv og gøre dem til en del af fællesskabet. Og at gøre det ved at skabe debat og bryde tabuiseringen. For hvis der er mindre tabu, er der større chance for, at kvinder taler højt om deres situation og søger hjælp.

Hvis vi kan få én kvinde til at tage det modige skridt ud af volden, vil vi have opnået meget. Og hvis vi kan hjælpe ét barn til en ny start på livet, vil vi være kommet langt."

Från kronprinsparets hemsida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0